Friday, February 2, 2018

AIR ASIA DAH BOLEH TAMBAH LUGGAGE AND MEALS KALAU DAH SELF CHECK IN!!!

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 

Assalammualaikum wbt.

Hai semuaa! Selamat hari Jumaat.

Ni nak share pasal Air Asia ni, actually sebelum ni seperti yang korang tahu, bila kita purchase tiket kat Air Asia, once korang dah self check in tu biasanya tak boleh dah nak add on luggage and meals kan..? Aku pernah try jugak before ni. BUt tadi, walaupun aku dah tau tak dapat, aku saja-saja try, biasa kalau dah check in  memang tak boleh nak klik pape kat manage my booking kat website tu. Tapi tadi boleh pulak beb!! Hahaha. Soooo, aku explore la sampai habis, try tambah lugagge sebab member aku mintak tolong kot-kot boleh tambah lagi kan. Kami aritu memang dah purchase luggage 20kg sorang but, dia cakap nak tambah 30kg pulak, padahal aku dah check in. Its ok, i try dulu. Aku kan suka try and error. Tak dapat tu nasib la, terpaksa la tambah kat kaunter kan.

Bila dah try add lugagge tu boleh pulak klik, aku cakap dalam hati, entah-entah payment nanti die reject. Hahaha. Rupa-rupanya memang boleh weh! Aku siap bayar lagi pakai maybank2u. Successful pulak u. Di sini aku share screenshot tu kalau korang tak percaya ok. Eh, ke aku sorang je baru tahu procedure air asia yang ni..? haha. Tapi serius weh, last year dah pernah try, baru lagi kot 2017 tu, tapi tak leh beli kalau kita dah buat self check in.


Ni ha, selalu kalau dah selfcheck in tak boleh klik ke ruangan ni. Tapi ni boleh pulak.



Yang kedua ni pulak dah sampai part payment! Hehehe. Aku terlebih eksaited pulak padahal bukan free kot! Duit kita tu weh! Dalam hati aku, kalau kata lah boleh tambah, mesti kene bayar amaun penuh untuk 25 kg tu. 25 kg tu RM64.00. Tadi aku cakap kami dah purcahse untuk luggage 20 kg kan, aku bayar time tu untuk 20kg adalah RM57.00. Eh, by the way, rate international tak sama tau. Kalau penerbangan domestik, 20kg tu RM37.10 je! Well, Air Asia kan, semua benda nak charge. Hahaa! Maybe sebab tu kot dorang bukak prosedure baru ni. Duit masukk kott, tak kan tak nak kan. Hehhehe. Pandai la aku nih! =D Macam gambar kat bawah ni aku try 25kg. SO kena tambah RM7 je!!!


At last bila tengok macam boleh, aku try add on 30 kg terus! just tambah RM58 je. 30 kg tu dorang cas RM 115.00. Dah bayar pada awalnya untuk 20kg tu RM57, so aku tambah RM58 je la. Senang je kiraan nya, tolak je daripada berapa yang korang dah purchase sebelum tu. Kalau tak pernah purchase tu kene bayar penuh la ekk! Kang, jangan carik aku pulak cakap aku suruh tambah kalau yang belum pernah purchase tu. Haha!


Ni ha, tengok kat atas ni. Setel dah satu isu. So, kesimpulannya, sekarang ni korang semua yang kaki travel pakai Air Asia tu tak perlu risau dah. Dah boleh add on lagi kalau dah self check in ok! Aku baru try add on luggages, tapi aku rasa meals pun dapat kot.  CUma syaratnya kena ada duit lah baru dapat purchase. Ehehe. Saja nak share bagi yang belum tahu. Aku tahu mungkin aku naik peraahu sikit tu yang lambat tahu kot. Kahkahkah. Tapi kan, aku rasa ramai yang tak tahu lagi. Kan kan kan kan.. kikikikikki..

Okla, selamat mencuba.  Doakan perjalanan pergi dan balik aku and member yang lain selamat ok. Mana tahu kalau ada souvenirs nanti nak buat giveaway. hahaha! *Ade ke followers?* kahkahkahkah!

Mmmmuahhhciked.


21 comments

February 2, 2018 at 2:29 PM

good to know this... ! tapi mahal jgk huhuh
slalu i bawak naik MCD haha

February 2, 2018 at 4:10 PM

@Atie Zieya yup sis! mahal la tapi untuk lugagge kena la jugak kalau bawak banyak brg kan. untuk meal tu sy pun xkisah sgt. makan roti gardenier je dlm flght. hehe

February 2, 2018 at 7:28 PM

tak pernah lagi guna service air asia but anyway nice sharing :)

February 10, 2018 at 1:58 AM

good sharing. it's good to know this earlier. would be easy for the trips in the future.

June 12, 2018 at 5:09 PM

Nape x ley buat mybb2u

June 12, 2018 at 5:10 PM

01125509019 boleh wasp sya x.. Buntu duk buat.. Sbb dia nk tolak dri card.. Msalahnya dah try buat.. Tak msuk2 code

Anonymous
July 13, 2018 at 4:36 PM

@tim87

boleh ke bawak masuk roti dlm flight eh?

Anonymous
August 17, 2018 at 11:25 PM

Nak tnya, kalau dah beli tiket dri traveloka, cane nak add ons luggage eh?

August 30, 2018 at 8:21 PM

Sis, xpnh plak bl tiket dr traveloka. Maaf yer.

August 30, 2018 at 8:22 PM

Sure boleh bwk, roti ape ek? Haha.

August 30, 2018 at 8:24 PM

Allah lu, byk komen sini. Sorry semua. Xprsn ade komen sbb sy lama xonline. Sis dh bli tiket kan? Sng je sis. Boleh explain ape mslh sis? Sbb kdg code xmsuk tu bkn biasa mslh sistem bankin tu sndiri kot. Sy pernah kene jgak mcmtu.

August 30, 2018 at 8:24 PM

Kdg tu line sis. Kene try and error

August 30, 2018 at 8:24 PM

Tq sis! 🤗

Anonymous
October 8, 2018 at 9:30 PM

as salam saya nak tanya klu last minit top up luggage boleh ke.. mahal tak sbb esok nak fly dad

October 9, 2018 at 12:30 PM

@Anonymous KALAU LAST MNT SGT XBOLEH OT. MCMM KTORG HARITU SHARI SBLM PUN DPT..

December 16, 2018 at 7:37 PM

Kalau tiket dari agen lain dan sudah check in macam mana ya

April 30, 2019 at 7:42 PM

Hye.. Sorry nak tanya.. If lets say kita dah check in 20kg, so nak tambah kepada 25kg-30kg takda masalah? Sy tiket promo AA

June 12, 2019 at 9:18 PM

Sy tambah add on 40kg 4 jam lebih sebelum flight, pastu org kaunter cakap belum bayar.. Terpaksa beli skali lagi kat kaunter.. Kira burn jela yg add on online tuuuu

June 22, 2019 at 9:01 PM

Salam..
Sya dah beli baggage 15kg tapi nak ubah nak beli extra utk cukup kan 40kg.
So sya nak tanya.. Utk cukupkan 40kg tu sya perlu select yg 30kg ker.. (15kg [yg dah beli] + 30kg) ataupun sya kena select yg 40kg terus?

July 17, 2019 at 10:10 PM

Kalau tak beli luggage....nk walk in kat kaunter boleh ke tak?

August 25, 2019 at 8:20 AM

sy pn ada add on 40kg.. duit dh tolak dr mybnk.. tp bila check dia still need payment utk luggage 40kg tu.. mcmane ye..

Post a Comment